4. Симптоми при ДЦП
Детската церебрална парализа показва изключителна полиморфност (разнообразие в клиничното протичане) по отношение на симптомите и проявите на заболяването. Счита се, че признаците не прогресират с времето, но е възможно видоизменяне в хода на растежа на децата.
Разлики в клиничното протичане се описват в зависимост от вида на детската церебрална парализа (вродена или придобита), както и конкретната клинична форма на състоянието.
Важно е да се отбележи, че при вродените форми много от симптомите могат да бъдат регистрирани в ранна детска възраст, съответно да се обмисли оптимален, комплексен и индивидуализиран план на лечение.
Основните прояви на ДЦП включват двигателни нарушения, нарушения в говора и храненето, налице е засягане на развитието, а в много от случаите се описва и наличието на различни по вид и тежест асоциирани заболявания.
4.1. Нарушения в движението и координацията
Двигателните нарушения са водещи и се наблюдават изразени в различна степен при всички пациенти. Често двигателните нарушения стават причина за поява и наличие на много от другите симптоми на ДЦП (нарушения в говора и храненето, забавяне на развитието и други). Основните двигателни признаци включват:
- нарушения в мускулния тонус: може да се прояви под формата на мускулна скованост или спастичност или с ригидност при засягане или не на рефлексите. Липсата на баланс и мускулна координация се означава с термина атаксия
- тремор и неволеви движения: тремор (треперене), наличие на неволеви движения (които не се контролират), поява на резки движения, движения, наподобяващи гърчене и други промени в нормалните движения са характерни за ДЦП
- предпочитания към определена половина на тялото: засегнатите, в зависимост от формата на ДЦП, показват предпочитание към определена страна на тялото, така например използват само едната ръка, другата остава пасивна, повдигат само единия крак, другия го влачат
- нарушения в походката: ходенето при много от формите на ДЦП е затруднено в различна степен. Възможни са различни по вид промени в походката, включително походка тип ножица, ходене на пръсти, асиметрична походка, свита или широка походка
- нарушения във фината моторика: фината моторика може да е засегната в значителна степен, като това се проявява със затруднения при вземане на прибори или играчки, подаване на играчка от едната в другата ръка, захващане на предмет с палеца и показалеца, закопчаване на копче, връзване, използване на химикал и много други
4.2. Нарушения в развитието
Нарушенията в развитието на децата могат да бъдат регистрирани още в първите месеци, като е необходимо проследяване развитието и усвояването на основни умения, характерни за съответната възраст (пълзене, лазене, ходене). Важно е да се има предвид, че и при здрави деца по една или друга причина може да има забавяне в усвояването на някои основни умения, като това не означава задължително наличието на проблем.
В зависимост от възрастта на детето са възможни различни нарушения в развитието:
- прояви от раждането до 6 месеца: характерно е наличието на някои промени, като невъзможност за поддържане на главата в изправено положение при взимане от легнала позиция, тялото е отпуснато или сковано, при гушване на детето се наблюдава изпъване на гърба и шията назад, подобно на отблъскване. При вземане на детето краката се сковават и се кръстосват подобно на ножици. В тази толкова ранна възраст е трудно да бъдат забелязани отклоненията, като характерни са особеностите в шийната мускулатура (увисване на главата при вземане от легнало положение), усещането за скованост на цялото тяло и асиметрията
- симптоми между 6 и 10 месеца: децата с ДЦП в тази възраст не могат сами да се обръщат от гръб на корем и обратно, не могат да съберат ръцете си (например да пляскат), не могат да докоснат устата с ръцете си или изпитват силни затруднения, за да достигнат до определен предмет протягат само едната (предпочитаната) ръка, докато другата е стисната в юмрук. Децата започват да пълзят по-късно, като са налице някои особености (влачене на единия крак, неправолинейна посока, насечено придвижване, придвижване на задни части). Самостоятелен стоеж в седнала позиция може да настъпи по-късно, като децата са нестабилни, позата е асиметрична. Наблюдават се затруднения при захранването
- симптоми след 10 месеца: особеностите в пълзенето не се подобряват и децата не пълзят нормално, налице се отклонения. Прохождането се забавя в значителна степен, проговарянето изостава значително, което се отразява и на други аспекти от когнитивното развитие. Храненето може да бъде затруднено в различна степен, при засягане на лицевата мускулатура се наблюдават и особености в гримасите, мимиките и изражението на лицето. При някои от децата могат да бъдат установени зрителни и слухови нарушения
4.3. Нарушения в говора и храненето
Нарушенията в говора и храненето съпътстват детската церебрална парализа и се проявяват в различна степен. При вродените форми нарушенията в храненето могат да създадат сериозни затруднения и да изискват ранно провеждане на подходящо лечение, докато при придобитите форми симптомът може да се открие по-късно:
- нарушения в говора: възможно е забавяне на развитието на речта, затруднения в говора и артикулирането, включително дизартрия, като при някои случаи тези нарушения се дължат на мускулни увреждания от едната или двете половини на лицето. Нарушенията в говора често са пряко асоциирани със забавянето на развитието на децата, могат да подпомогнат развитието на когнитивен дефицит и нарушения в редица други сфери
- нарушения в храненето: при вродените форми се наблюдават затруднения със засукването и кърменето, затруднено смучене, дъвчене, преглъщане. Често е налице прекомерно лигавене, изтичане на слюнка от устата
4.4. Асоциирани заболявания
Уврежданията на развиващия се мозък, водещи до детска церебрална парализа, могат да провокират развитието и наличието на редица други заболявания. Някои от тези успоредно развиващи се проблеми се установяват в ранна възраст, докато други се диагностицират след време в хода на своята прогресия.
Към едни от най-често описваните в практиката асоциирани заболявания (известни още с термина асоциативни състояния), наблюдавани често при пациенти с детска церебрална парализа, се включват:
- когнитивен дефицит: интелектуалното развитие при много от децата е забавено. Наблюдава се различно по степен и тежест интелектуално изоставане, затруднения при запаметяване и възпроизвеждане на информация, разстройства с дефицит на вниманието и хиперактивност, нарушения на говора. Възможни са и промени от аутистичния спектър
- неврологични увреждания: при много от пациентите се наблюдава наличие на епилепсия с гърчове, както и синдром на хронична болка. Неврологичните увреждания могат да се съпътстват и от различни по вид и тежест увреждания на психичното здраве
- сетивни нарушения: при много от пациентите с ДЦП се наблюдава увреждане на зрението и слуха, проявено в различна степен, увреждания на сетивността за допир и натиск
Коментари към Детска церебрална парализа (ДЦП)