Високо кръвно

13. Нефармакологично лечение на високото кръвно налягане

Нефармакологично лечение на високото кръвно налягане

Ако се остави нелекувано, високото кръвно налягане води до повишена сърдечно-съдова заболяемост и смъртност и увреждане на сърцето, съдовете, ретината и други таргетни органи.

Основна цел при лечението на високо кръвно налягане е предотвратяване на тези увреждания. Лечението изисква разнообразен подход. Макар и да е широко прието, че медикаментозната терапия е необходима за контрол на високото кръвно налягане, не бива да се забравя, че нефармакологичните мерки имат също голямо значение.

Преди започването на медикаментозна терапия е разумно да се опита с нефармакологични мерки. Промените в стила и начина на живот, като намаляване на наднорменото тегло, ограничаване на приема на сол и алкохол и редовното физическо натоварване, понижават кръвното налягане и сърдечно-съдовия риск.

13.1. Намаляване на телесното тегло

Намаляване на телесното тегло

Съществува стабилна връзка между наднорменото телесно тегло и високото кръвно налягане. Систолното и диастолното кръвно налягане се понижават, ако даден пациент намали теглото си. Много проучвания сочат и средни стойности като например, че при редукция на теглото с 1 кг систолното кръвно налягане се понижава с 1.6 mmHg, а диастолното с 1,3 mmHg. Други проучвания сочат, че намаляването на телесното тегло с 4-8 % води до понижаване на кръвното наялгане с 3 mmHg.

13.2. Понижена консумация на сол

Понижена консумация на сол

Ограничената консумация на сол с храната може да намали честотата на високо кръвно налягане. Хора, които приемат по-малко сол, по-слабо повишават кръвното налягане с напредване на възрастта.

Ограниченият прием на сол до около 100 ммол/дневно води до значително понижаване на кръвното налягане.

13.3. Повишена физическа активност

Повишена физическа активност

При хора със системно повишена физическа активност нивото на кръвното налягане е с около 5 mmHg по-ниска е сравнение с хората, които водят заседнал живот. Максимална полза се постига при физическо натоварване три пъти седмично, за 30-40 минути. От друга страна физическото натоварване води до намаляване на телесното тегло и допълнителен положителен ефект върху понижаване на артериалното налягане.

13.4. Промени в хранителния режим

Промени в хранителния режим

Значението на промените в храненето при високо кръвно налягане е потвърдено след проучването DASH (Dietary Approach to Stop Hypertension). Хранителният режим, прилаган в това проучване, е богат на плодове, зеленчуци и нискомаслени млечни продукти. Съдържанието на сол и общата калорийност са постоянни. Самата диета се нарича DASH диета. При хората на DASH диета се наблюдава значително понижаване на кръвното налягане в сравнение с хората на стандартна диета. Това проучване показва ползите от нискомаслената диета. Тя е полезна и за намаляване на риска от атеросклероза.

Най-близка до т.нар. DASH диета е Средиземноморската диета. Тя, освен много плодове и зеленчуци, включва и употреба на зехтин в ежедневното хранене. Зехтинът е богат на мононенаситени масни киселини и олеинова киселина. Зехтинът също така е богат на антиоксиданти и полифенолите, които оказват добро влияние за намаляване на атеросклерозата.

13.5. Ограничен прием на алкохол

Ограничен прием на алкохол
Връзката между алкохола и високото кръвно налягане е доказана. Консумацията на алкохол от около 80 грама/дневно (1,9 литра бира) повишава кръвното налягане. То е с тенденция към понижаване, когато алкохолът се спре или ограничи, и остава ниско при хора, които продължават да се въздържат от консумацията на алкохол. 

Следва: Хомеопатично лечение при високо кръвно

4.1, 40 гласа

КОМЕНТАРИ КЪМ Високо кръвно