Начало Здравни проблеми Високо кръвно Нефармакологично лечение на високото кръвно налягане

Високо кръвно

13. Нефармакологично лечение на високото кръвно налягане

Нефармакологично лечение на високото кръвно налягане

Ако се остави нелекувано, високото кръвно налягане води до повишена сърдечно-съдова заболяемост и смъртност и увреждане на сърцето, съдовете, ретината и други таргетни органи.

Основна цел при лечението на високо кръвно налягане е предотвратяване на тези увреждания. Лечението изисква разнообразен подход. Макар и да е широко прието, че медикаментозната терапия е необходима за контрол на високото кръвно налягане, не бива да се забравя, че нефармакологичните мерки имат също голямо значение.

Преди започването на медикаментозна терапия е разумно да се опита с нефармакологични мерки. Промените в стила и начина на живот, като намаляване на наднорменото тегло, ограничаване на приема на сол и алкохол и редовното физическо натоварване, понижават кръвното налягане и сърдечно-съдовия риск.

13.1. Намаляване на телесното тегло

Намаляване на телесното тегло

Съществува стабилна връзка между наднорменото телесно тегло и високото кръвно налягане. Систолното и диастолното кръвно налягане се понижават, ако даден пациент намали теглото си. Много проучвания сочат и средни стойности като например, че при редукция на теглото с 1 кг систолното кръвно налягане се понижава с 1.6 mmHg, а диастолното с 1,3 mmHg. Други проучвания сочат, че намаляването на телесното тегло с 4-8 % води до понижаване на кръвното наялгане с 3 mmHg.

13.2. Понижена консумация на сол

Понижена консумация на сол

Ограничената консумация на сол с храната може да намали честотата на високо кръвно налягане. Хора, които приемат по-малко сол, по-слабо повишават кръвното налягане с напредване на възрастта.

Ограниченият прием на сол до около 100 ммол/дневно води до значително понижаване на кръвното налягане.

13.3. Повишена физическа активност

Повишена физическа активност

При хора със системно повишена физическа активност нивото на кръвното налягане е с около 5 mmHg по-ниска е сравнение с хората, които водят заседнал живот. Максимална полза се постига при физическо натоварване три пъти седмично, за 30-40 минути. От друга страна физическото натоварване води до намаляване на телесното тегло и допълнителен положителен ефект върху понижаване на артериалното налягане.

13.4. Промени в хранителния режим

Промени в хранителния режим

Значението на промените в храненето при високо кръвно налягане е потвърдено след проучването DASH (Dietary Approach to Stop Hypertension). Хранителният режим, прилаган в това проучване, е богат на плодове, зеленчуци и нискомаслени млечни продукти. Съдържанието на сол и общата калорийност са постоянни. Самата диета се нарича DASH диета. При хората на DASH диета се наблюдава значително понижаване на кръвното налягане в сравнение с хората на стандартна диета. Това проучване показва ползите от нискомаслената диета. Тя е полезна и за намаляване на риска от атеросклероза.

Най-близка до т.нар. DASH диета е Средиземноморската диета. Тя, освен много плодове и зеленчуци, включва и употреба на зехтин в ежедневното хранене. Зехтинът е богат на мононенаситени масни киселини и олеинова киселина. Зехтинът също така е богат на антиоксиданти и полифенолите, които оказват добро влияние за намаляване на атеросклерозата.

13.5. Ограничен прием на алкохол

Ограничен прием на алкохол
Връзката между алкохола и високото кръвно налягане е доказана. Консумацията на алкохол от около 80 грама/дневно (1,9 литра бира) повишава кръвното налягане. То е с тенденция към понижаване, когато алкохолът се спре или ограничи, и остава ниско при хора, които продължават да се въздържат от консумацията на алкохол. 

Следва: Хомеопатично лечение при високо кръвно

4.2, 44 гласа

КОМЕНТАРИ КЪМ Високо кръвно